زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


 

بحثی پیرامون وقف و ابتدا در آیه سوم سوره ی مبارکه ی ممتحنه
....................................................
اشاره
قرآن مجید؛کلام وحی است و به جهت انتساب آن به ذات مقدس پروردگار دارای شأنی والا و جایگاهی برتر در میان تمام سخنان است. (تلاوت قرآن) به عنوان یکی از راه های به کمال رسیدن انسان در کلام حضرات معصومین(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.به جهت این شأن والا و منزلت خاص قرآن مجید؛ دانشمندان بزرگ اسلامی با بهره گیری از آموزه های اهل بیت(ع)،آدابی را برای تلاوت قرآن بیان کرده اند که رعایت این آداب نیز در هنگام تلاوت، برای انسان کمال آفرین است.بخشی از این آداب در ظاهر تلاوت و بخشی نیز مربوط به آداب باطنی تلاوت قرآن می باشد.
از جمله آداب ظاهری تلاوت؛ رعایت قواعد (وقف و ابتدا) در قرائت قرآن است.رعایت این قواعد درتلاوت قرآن باعث می شود که قاری هر عبارتی را که تلاوت می کند؛ (معنادار) بوده و معنای حاصل از آن (مقصود خدا) باشد و بدین ترتیب معنای کلام وحی آن گونه که شایسته است از قاری به مستمع انتقال یابد.کتاب های بسیاری پیرامون وقف و ابتدا از دیر باز نگاشته شده است.سیوطی در الاتقان فصلی را تحت عنوان (در شناخت وقف و ابتدا) به این موضوع اختصاص داده و از عبدالله بن عمر روایت می کند که در زمان نزول قرآن ؛ پیامبر مواضع وقف و ابتدا را به اصحاب می آموختند(ر.ک: الاتقان فی علوم القرآن ؛ جلال الدین عبد الرحمن سیوطی؛ ترجمه ی : سید مهدی حائری قزوینی؛انتشارات امیر کبیر ؛ ج1 ؛ص 273). قاری مشهور مصری ؛ استاد شیخ محمود خلیل الحصری نیز در علم وقف و ابتدا کتابی را با نام (معالم الاهتداء الی معرفة الوقف و الابتداء) تألیف کرده که با ترجمه ی سید هادی خسروشاهی توسط انتشارات اسوه چاپ و منتشر شده است.کتاب (قواعد وقف و ابتدا در قرائت قرآن کریم ) نوشته ی دکتر محمد کاظم شاکر؛اولین و جامع ترین کتاب در این موضوع به زبان فارسی می باشد.در این مجال به نکته ای مهم در وقف و ابتداء آیه سوم سوره ی ممتحنه می پردازیم.
......................................
لن تنفعکم ارحامکم ولا اولادکم یوم القیامة یفصل بینکم والله بما تعملون بصیر
(روز قیامت نه خویشان شما و نه فرزندانتان هرگز به شما سود نمی رسانند.خدا میانتان فیصله می دهد و خدا به آنچه انجام می دهید بیناست. آیه ی 3 سوره ی ممتحنه)
در بیشتر قرآن ها بر روی کلمه ی (اولادکم) علامت (ج) به معنای جایز بودن وقف گذاشته است؛ در حالی که وقف بر این کلمه وقف قبیح می باشد و قاری نباید وقف کند؛ چرا که در صورت وقف بر این کلمه معنای عبارت چنین می شود: (نه خویشان شما و نه فرزندانتان هرگز به شما سودی نمی رسانند) ؛ بدیهی است که این معنا مقصود خدا نیست. زیرا خویشان و فرزندان در دنیا به انسان سود می رسانند.عبارت (یوم القیامة) در واقع هم مربوط به عبارت قبلش (لن تنفعکم ...) و هم مربوط به عبارت بعدش(یفصل بینکم) می باشد.بهترین روش تلاوت این آیه این است که از اول آیه تا (بینکم) با یک نفس قرائت شود تا معنای کامل و صحیح آیه حفظ گردد.
 


نظرات شما عزیزان:

shafiei
ساعت20:37---20 بهمن 1391
مبحثی عالی و در عین حال کاربردی را مطرح فرمودیئ,انشا الله ادامه داشته باشد.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 20 بهمن 1391 ] [ 19:25 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب